Logo
Logo
Logo
Logo
Logo

,,Największa władza to władza nad samym sobą''

,,Natura dała nam jeden język i dwoje uszu po to byśmy słuchali dwa razy więcej niż mówimy''

,,Ucząc innych, sami się uczymy''

„Aby poznać siebie, trzeba się wystawiać na próbę. Tylko tak może się przekonać każdy, na co go stać”

,,Jeśli chcesz być kochany, kochaj''

,,Nie pozwól by przyszłość Cię niepokoiła bo dotrzesz tam gdzie chcesz gdy zaczniesz pielęgnować teraźniejszość''

,,Bez przyjaciół nikt nie mógłby pragnąć żyć, chociażby posiadał wszystkie inne dobra''

,,Poznaj siebie''

,,Raz zobaczyć jakąś rzecz znaczy więcej niż sto razy o niej uslyszeć''

„Ludzie nauczając, uczą się”

,,Przeciwności losu uczą mądrości''

METODY SKUTECZNEGO ZAPAMIĘTYWANIA

Pamięć to jeden z podstawowych procesów psychicznych człowieka, dzięki któremu można gromadzić informacje i zdobywać doświadczenie. Pamięć traktuje się albo jako proces, albo jako cechę, czyli indywidualną właściwość człowieka. Pamięć to, w końcu, składowa inteligencji człowieka, która współdecyduje o jego zdolnościach adaptacyjnych. Mnemotechniki i ćwiczenia pamięci dla dzieci to sposoby zapamiętywania poprzez wszystkie zmysły: wzroku, słuchu, smaku, dotyku i węchu. Za ich pomocą dzieci łatwiej i szybciej opanowują niezbędne informacje. Dodatkowymi zaletami tych metod jest to, że zachęcają do aktywności, kreatywności i twórczego działania. W procesie dydaktycznym są one bardzo ważne, ale nie można zapominać o tym, że najważniejszy jest rozwój dziecka. Bardzo istotne jest, aby temu rozwojowi towarzyszyły pozytywne emocje. Do optymalnego rozwoju dziecku potrzebne są zatem miłość, wsparcie i poczucie bezpieczeństwa.

Metoda skojarzeń:
Mnemotechnika angażująca wiele zmysłów. Polega na tworzeniu kolejno własnych skojarzeń, składających się w ciąg przyczynowo–skutkowy. Elementy łańcucha łączą się ze sobą, tworząc opowiadanie lub historyjkę. Ważne, aby historyjka rozwijała wyobraźnię i zawierała sporą dawkę fantazji. W nauce pomaga odniesienie treści do własnych doświadczeń.

Metoda powtórzeń:
Powtarzanie partii materiału jest szczególnie ważne w młodszym wieku, ale najpierw należy zorientować się, czy wszyscy uczniowie rozumieją dane treści. Nowe informacje powinno powtarzać się systematycznie. Pierwsza powtórka powinna nastąpić po 10. minutach od przyswojenia wiedzy, kolejna – następnego dnia, następna – za tydzień, potem – za miesiąc i w końcu po upływie pół roku. Taki system powtórek gwarantuje, że wiadomości ulegną konsolidacji w postaci śladu pamięciowego już do końca życia.

Metoda logicznego postrzegania:
Badania pokazały, że gdy uczniowie wiedzą dlaczego informacje, które mają przyswoić są rozsądne i prawdziwe to znacznie ułatwia to ich zapamiętywanie. Lepiej zapamiętuje się informacje, które wydają się racjonalne i zgodne z logiką.

Metoda teoria-praktyka:
Badania naukowe pokazują, że wcielenie w życie tego, o czym się uczymy może niesamowicie zwiększyć nasze zdolności kodowania informacji na dłużej. Jeśli do materiału, który mamy przyswoić dodamy fizyczne działanie, to znacznie wzmocnimy ślad w pamięci dotyczący tych informacji.

Metoda nauki rozproszonej:
Powtarzanie nabytej wiedzy w większych odstępach czasu. Do nauki należy zmienić miejsca. Nie należy ciągle uczyć się w tym samym miejscu. Jeśli będziemy uczyć się tej samej rzeczy w dwóch różnych miejscach lub dodawać kontekst to w rzeczywistości powtarzamy ślady w pamięci, które będą odpowiadały przyswajanej informacji.

Metoda zwielokrotnienia bodźców:
Zapamiętywanie jest bardziej efektywne, gdy podczas nauki następuje zwielokrotnienie bodźców.

Metoda kształcenia zintegrowanego:
Łączenie aktywności fizycznej z intelektualną zgodnie z założeniami koncepcji kształcenia zintegrowanego.

https://www.poradnikzdrowie.pl/ciaza-i-dziecko/zdrowie-dziecka/metody-zapamietywania-dla-dzieci-mnemotechniki-i-cwiczenia-pamieci-aa-FdmF-Njci-9BCb.html