METODY SKUTECZNEGO ZAPAMIĘTYWANIA
Pamięć to jeden z podstawowych procesów psychicznych człowieka, dzięki któremu można gromadzić informacje i zdobywać doświadczenie. Pamięć traktuje się albo jako proces, albo jako cechę, czyli indywidualną właściwość człowieka. Pamięć to, w końcu, składowa inteligencji człowieka, która współdecyduje o jego zdolnościach adaptacyjnych. Mnemotechniki i ćwiczenia pamięci dla dzieci to sposoby zapamiętywania poprzez wszystkie zmysły: wzroku, słuchu, smaku, dotyku i węchu. Za ich pomocą dzieci łatwiej i szybciej opanowują niezbędne informacje. Dodatkowymi zaletami tych metod jest to, że zachęcają do aktywności, kreatywności i twórczego działania. W procesie dydaktycznym są one bardzo ważne, ale nie można zapominać o tym, że najważniejszy jest rozwój dziecka. Bardzo istotne jest, aby temu rozwojowi towarzyszyły pozytywne emocje. Do optymalnego rozwoju dziecku potrzebne są zatem miłość, wsparcie i poczucie bezpieczeństwa.
Metoda skojarzeń:
Mnemotechnika angażująca wiele zmysłów. Polega na tworzeniu kolejno własnych skojarzeń, składających się w ciąg przyczynowo–skutkowy. Elementy łańcucha łączą się ze sobą, tworząc opowiadanie lub historyjkę. Ważne, aby historyjka rozwijała wyobraźnię i zawierała sporą dawkę fantazji. W nauce pomaga odniesienie treści do własnych doświadczeń.
Metoda powtórzeń:
Powtarzanie partii materiału jest szczególnie ważne w młodszym wieku, ale najpierw należy zorientować się, czy wszyscy uczniowie rozumieją dane treści. Nowe informacje powinno powtarzać się systematycznie. Pierwsza powtórka powinna nastąpić po 10. minutach od przyswojenia wiedzy, kolejna – następnego dnia, następna – za tydzień, potem – za miesiąc i w końcu po upływie pół roku. Taki system powtórek gwarantuje, że wiadomości ulegną konsolidacji w postaci śladu pamięciowego już do końca życia.
Metoda logicznego postrzegania:
Badania pokazały, że gdy uczniowie wiedzą dlaczego informacje, które mają przyswoić są rozsądne i prawdziwe to znacznie ułatwia to ich zapamiętywanie. Lepiej zapamiętuje się informacje, które wydają się racjonalne i zgodne z logiką.
Metoda teoria-praktyka:
Badania naukowe pokazują, że wcielenie w życie tego, o czym się uczymy może niesamowicie zwiększyć nasze zdolności kodowania informacji na dłużej. Jeśli do materiału, który mamy przyswoić dodamy fizyczne działanie, to znacznie wzmocnimy ślad w pamięci dotyczący tych informacji.
Metoda nauki rozproszonej:
Powtarzanie nabytej wiedzy w większych odstępach czasu. Do nauki należy zmienić miejsca. Nie należy ciągle uczyć się w tym samym miejscu. Jeśli będziemy uczyć się tej samej rzeczy w dwóch różnych miejscach lub dodawać kontekst to w rzeczywistości powtarzamy ślady w pamięci, które będą odpowiadały przyswajanej informacji.
Metoda zwielokrotnienia bodźców:
Zapamiętywanie jest bardziej efektywne, gdy podczas nauki następuje zwielokrotnienie bodźców.
Metoda kształcenia zintegrowanego:
Łączenie aktywności fizycznej z intelektualną zgodnie z założeniami koncepcji kształcenia zintegrowanego.